10 asja, mida ise mootorratta juures kevadel kontrollida. Millal mootorratta varuosi vahetada?

Mootorratta kevadine hooldus - MotoWorksKui esimesed päikesekiired juba kevadel soojendama hakkavad ja plusskraade tihedamini näeb kui miinuseid, siis hakkab hingelt mootorrattur kibelema, et taas oma ratta selga hüpata. Sinu ja sinu mootorratta jaoks on olnud pikk talv. Et sõit mõlema jaoks sujuks, varu omale natuke aega, et masin uue hooaja sõitudeks taas valmis seada. Ei piisa selles, et pühid tuuleklaasi puhtaks ja stardid. Isegi, kui vaatasid oma mootorratta sügisel üle, siis masina seismine võib alati üllatusi tuua ja neid üllatusi ei taha kindlasti kohata pärast seda, kui oled garaažist juba täisvarustuses välja sõitnud. Viimane asi, mida sa soovid, on päikeselisel pühapäeval tee ääres mõelda, kust ja kuidas vajalikud varuosad leida, et ratas taas liikuma saada.

Järgnevalt leiad nimekirja valdkondadest koos soovitustega, millised osad oma rattal üle kontrollida või kust kohast vajadusel mototehnika varuosad soetada. Kui ise oma ratast hooldama hakkad, siis võib juhtuda, et pole õigeid vahendeid – meie juurest leiad ka mootorratta tööriistad. Samuti leiab meilt palju erinevate tootjate mootorratta varuosi, lisaks kõigele muule isegi vene mootorrataste varuosi. Suur pluss on see, et sa ei pea tulema füüsiliselt meie juurde kohapeale, vaid võid sobivad mootorratta varuosad veebist tellida. Kui aga aega või oskusi napib, siis saame Tallinnas aidata sul mootorratta hoolduse ära teha.

Rehvid, lohvid, kodarad, veljed ja laagrid

Lauri Pöör. Motokrossitrennid naistele ja algajatele. MotoWorks: Mootorratta rehvid, laagrid, puksid, kodarad jm veermiku varuosadMootorratta rehvide seisukorra tähtsust ei saa kunagi ülehinnata. Kui mootorratas on talv läbi seisnud, siis võib olla õhurõhk rehvis langenud. Kontrolli õhurõhku ja veendu, et see oleks mõlemas rehvis nõutud tasemel (vaata mootorratta kasutusjuhendist tootja soovitust). Ole tähelepanelik, kui rehv on pikalt tühjalt seisnud. Kindlasti arvesta ka rehvide vanust. Rehvitootjad peavad rehvi elueaks viis aastat ja see hakkab kehtima tootmiskuupäevast, mitte Sinu esimesest sõidust alates. Rattal, millega regulaarselt sõidetakse, ei jõua tavaliselt rehvid tootja poolt määratud kasutusaja lõpuni, sest need tuleb juba varem välja vahetada. Vaata üle nii oma mootorratta esirehv kui tagumine rehv kahjustuste ja pragude osas. Kui esineb probleeme, siis uut rehvi tellides või ostes ära unusta, et peaksid soetama ka uue sisekummi ehk siselohvi. Samuti vajad tasakaalustavaid raskusi.

Kodarad kinnituvad velje ja rattarummu külge ning kodarad on pinge all, et anda rattale tugevust. Ilma korraliku pingeta on ratta tugevus ohus. Kontrolli kindlasti kodaraid perioodiliselt ja pinguta neid, mis on lahti. Iga kodara koputamiseks võid kasutada kruvikeerajat või kodaravõtit ning jälgida, kas helis tekib erinevusi. Ja loomulikult aitame Tallinnas, Väike-Männiku 4 aadressil ka selliste töödega nagu kodarate pingutamine ja mootorratta rehvivahetus!

Velgede puhul kontrolli, ega pole mõlke. Sõltuvalt mõlgist, saab seda kas parandada või tuleb ratta velg välja vahetada.

Mootorratta rattalaagrid jätavad ratturid sageli tähelepanuta. Halvad laagrid võivad põhjustada suure avarii või kahjustada rattaosi. Vaata oma kasutusjuhendist üksikasjalikku teavet, kuidas oma rattalaagrite eest hoolitseda ja kui sageli neid tuleks kontrollida ning kuidas veenduda, et poleks liigset kulumist või lõtvumist.

Kui eelnimetatud osade juures leiad probleeme, siis hinda kriitiliselt, kas saab vana asja putitada või tuleb hankida uus mootorratta varuosa.

Aku ja kaitsmed

Motoworks - mootorratta elektrisüsteem - akudKontrolli akut põhjalikult, veendumaks, et see on iga kord, kui mootori käivitad, sõiduvalmis. Kas kõik tundub olevat heas töökorras? Kontrolli aku välispinda kahjustuste või kulumise suhtes, eriti kui aku oli kusagil mujal eraldi ladustatud.

Kontrolli elektrolüüdi taset, kui tegemist on tavapärase akuga. Elektrolüüdi taset tuleb hoida üle miinimumi ja aku küljel oleva maksimaalse taseme joonel või alla selle. Kontrolli taset ainult siis, kui aku on tasasel pinnal. Kui on vaja taset tõsta, lisa ettevaatlikult destilleeritud vett, vältides ületäitmist.

PS. Akude läheduses töötades vältige naha või riiete kokkupuudet elektrolüüdiga.

Pärast seismist testi kindlasti akut. Garaažis seismine võib aku talvel tühjendada, seega tõenäoliselt tuleb see laadida enne uue hooaja algust. Kui aku laeb täis, on see hea märk – kuid see ei garanteeri, et see poole hooaja pealt või näiteks esimese suure sõidu ajal tühjaks ei saa.

Valmistamiskuupäeva leiad kleebiselt ja kui see on juba viis aastat vana, võiksid hakata mõtlema väljavahetamisele. Parem on aku sinu tingimustel välja vahetada, kui vajada ootamatult puksiiriteenust ja sellega kaasnevaid kulusid. Mootorrattta varuosad on alati odavam ennetavalt vahetada.

Veendu, et klemmid on puhtad ja kaablid on korralikult ühendatud. Puhasta klemmid ja määri korrosiooni vältimiseks määrdega. See on ka hea aeg kaitsmekarbi avamiseks ja kaitsmete kontrollimiseks. Ärge unusta ka oma varukaitsmeid üle vaadata ja vajadusel neid täiendada. Läbipõlenud kaitse on peaaegu kõige ebameeldivam põhjus, miks mootorratas tuleb pukseerida.

VARUOSAPÄRING